Inget ägg i håret denna gång!

Fredag efter jobbet är jag och min 16-åring barnvakter åt brorsbarnen Hanna snart 3 år och Jonathan 4½ år. Borsan och hans fru sticker iväg till en liten restaurang i närheten. "Njut och ta god tid på er" säger jag när de går.

Pigga och glada far Hanna och Jonathan runt och har knappt tid att äta middag, i alla fall inte utan en massa saker som måste berättas och kommenteras. Jonathan är en liten eftertänksam knatte som gärna diskuterar en sak i taget. Medan Hanna håller låda om precis vad som helst i ett och samma andetag.

Efter en halvtimme är jag redan trött. Kommer då på ett lysande knep: stoppa ner barnen i ett bad! De blir jätteglada och allra bäst är att 16-åringen gärna badar dem. Så hinner jag vila en stund på soffan :o)

Inte för att de sedan är trötta men de går ändå med på att lägga sig efter badet, för  min kompis Gunilla dyker upp med en hel bunt barnböcker! Läser "Tomten som fick snuva" två gånger för Jonathan. Under tiden hör jag att min bror och hans fru kommer hem efter sin middag - redan?! Kom bara inte in hinner jag nätt och jämt tänka innan brorsan knackar på. "Han sover väl inte, låter ju jättepigg" säger han och ler varpå Jonathan plötsligt är pigg som en mört.  

Jojo, minns ju själv hur det var de första gångerna som vi skulle gå ut utan barn och ha det mysigt på tu man hand. Vad sitter man och pratar om och längtar efter? Ändå rör det sig om bara futtiga två timmar. Jonathan somnar sen liggandes i soffan mellan mamma och pappa medan vi vuxna småpratar en stund.

Och nej, denna gång skvätte inte Hanna ett helt ägg i håret på mig!

Kommentarer
Postat av: erika

fin blogg och du skriver verkligen bra, kul!

Bilen var strålande ren, hoppade ingenting och växellådan satt där den skulle. Stella får säga till närhelst hon känner för mer övningar i trafiken.

2008-09-17 @ 20:10:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0